quran2
سه شنبه, شهریور 11, 1393
اندازه متن

نکاتی درباره کتاب روح مجرد

roohemojarad1

به نظر می رسد قبل از مراجعه به یادنامه مرحوم حداد یا تالیفاتی نظیر آن دقت در مطالب زیر مفید باشد.

الف تردیدی نیست که انسان پس از موت، اشراف بر حقائقی پیدا می کند که در طول زندگی دنیا از او پوشیده بوده است. بالاترین مرتبه این انکشاف حقائق و انقطاع الی الله در روز قیامت ظهور می کند که قرآن کریم از آن به لقاء الله تعبیر می فرماید. بعضی معتقدند که غیر از انبیاء و اوصیاء، اشراف بر این حقائق قبل از مرگ برای سایرین ممکن نیست.

بعضی دیگر از علما می گویند از جانب خداوند و توسط وسائط فیضش یعنی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، با علم نافع و عمل صالح امکان نیل به چنین مقاماتی می باشد و کتاب و سنت مشتمل بر ترغیب و بیان آن است، جز آنکه این راه و دعوت به آن عمومی نیست و برای صاحبان همت های عالی است که همیشه و در هر عصری قلیل، و بر خلاف سایر مردم قلب خود را از محبت به دنیا پاک می کنند و دنیا و زرق و برقش را وجهه همت خود قرار نمی دهند و خدا را از روی محبت عبادت می کنند.

ب آنچه از کلمات گروه اخیر استفاده می شود اینست که لزوم تعلم از استاد در مسائل معنوی تحت قاعده کلی رجوع جاهل به عالم است و منظور از استاد هم کسی است که علاوه بر احاطه به کتاب و سنت، واجد نشانه های عالمان ربانی باشد که در روایات اهل بیت عصمت علیهم السلام مانند خطبه امیرالمومنین خطاب به همام آمده، و نه چیز دیگری مثل انجام کارهای خارق العاده یا خبر از اسرار و مغیبات.

همچنین تردیدی نیست که مصاحبت و هم نشینی با صالحین، موجب تطهیر قلب از محبت دنیا و مورد سفارش در روایات وارده از ائمه اهل بیت علیهم السلام می باشد. از سوی دیگر مراتب علم و عمل صالح مختلف است. چه بسا افرادی که گرچه اهل صلاح و سداد، اما قابل استفاده برای سائرین نیستند. لذا توصیه به ارتباط و انس با آنها نمی شود، به جهت ضرری که ممکن است چنین معاشرتی متوجه ایشان یا هر دو طرف بکند.

ج نویسنده کتاب روح مجرد نقل می کند که اوائل  هجرت به نجف اشرف برای تکمیل تحصیلات، در مسائل معنوی به توصیه علامه طباطبایی فقط با مرحوم آیت الله سید جمال گلپایگانی و شیخ عباس قوچانی ارتباط داشته است. هم او نقل می کند زمانی که یکی از علمای همدان به عتبات مشرف بودند، آقای قوچانی سفارش کردند که خدمتشان رسیده و استفاده کنم.

دیگران هم از مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آملی نقل کرده اند که توصیه به بهره گیری علمی و عملی از مرحوم علامه می کرده و می فرموده از میان شاگردان مرحوم قاضی از همان وقت آقای طباطبایی دارای برجستگی های بسیار بوده است. خود آقای قاضی هم در وصیت نامه اش طالبان امور معنوی را به مرحوم قوچانی که مقیم نجف بودند، ارجاع داده است. اما هیچگاه شنیده نشده که این بزرگان توصیه به استفاده از صاحب ترجمه مذکور کرده باشند. ضمن آنکه اهتمام و تاکید مرحوم قاضی به درس و بحث علمی شاگردان تا تحصیل قوه اجتهاد بر کسی پوشیده نیست.

د دقت در مطالب یادنامه فوق و اختلاف سیره مرحوم حداد قبل از آشنایی با مولف و بعد از آن، که به استادی و دستگیری و بحث عرفانی با افراد مختلف و گاهی تخطئه دیگران می پردازد (چنانچه این اختلاف در خود کتاب هم پنهان نیست)، روشن می کند که بیش از آنکه مولف متاثر از استاد باشد، مرحوم حداد است که متاثر از شاگرد است و علاقه بی نظیر تلمیذ به صاحب ترجمه نیز ممکن است متاثر از این تاثرات دو طرفه باشد. رحمة الله علیهما

قبلا هم اشاره کرده بودیم که سیره مولف کتاب فاصله بعیدی با اساتیدشان مثل مرحوم علامه طباطبایی دارد که هم در تالیفات و هم در رفتار فردی و اجتماعی هر دو کاملا مشهود است. در سیره صاحب ترجمه نیز با سائر شاگردان مرحوم قاضی تفاوت بسیار دیده می شود، لذا نباید مثلا بیانات ایشان را به مرحوم قاضی منتسب کرد.

ه مطلب آخر آنکه شائبه نسبت غفلت به عزاداران ابا عبدالله الحسین که در قسمتی از کتاب مذکور آمده (اگر اشتباه در نقل و امثال آن نباشد) روشن تر از آنست که پیرامونش گفتگو شود.

همان کسی که فرمود ما رایت الا جمیلا، سرآمد عزادارن سیدالشهداء علیه السلام است. شدت اهتمام بزرگان شیعه به شعائر حسینیه و عزاداری و بکاء بر مصائب سیدالشهداء معلوم است. از به سر و سینه زدن سید بحرالعلوم  رضوان الله علیه در دسته عزاداری تا روضه های هفتگی امثال قاضی و کمپانی که تا آخر عمر ترک نشد و وصیت به تداوم آن، که البته همه به تاسی از سیره اهل بیت علیهم السلام می باشد که میزان در همه امور کلی و جزیی است.

اضافه کردن نظر


درباره وبلاگ

         allameh

در این سایت به موضوعات دینی و سؤالات و شبهاتی که از طرف افراد مختلف مطرح می شود، بر مبنای سیره و آثار علمای شیعه (با ذکر سند) پرداخته خواهد شد.

سایت دار آخرت از دوستداران مرحوم آیت الله العظمی سید محمد هادی میلانی رضوان الله علیه (متوفای 1354 هجری شمسی، مشهد مقدس) می باشد و به ذکر و انتشار زندگی پربرکت آن فقیه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و آثار و اندیشه های نورانی ایشان علاقمند است. در ضمن وابسته به بیت محترم آن بزرگوار نمی باشد.

نقل مطالب با رعایت امانت مانعی ندارد.

سبک دینی سید بن طاووس

سبک دینی سید بن طاووس
۵ ذی‌قعده، سالروز رحلت سید بن طاووس رضوان الله علیه در...

حرکت هیئت عزاداری آیت الله وحید در سالروز شهادت امام صادق

حرکت هیئت عزاداری آیت الله وحید در سالروز شهادت امام صادق
همزمان با 25 شوال سالروز شهادت ششمین امام شیعیان، حضرت...

چه قدر می‌توان به تاريخ و تفسير طبری اعتماد كرد

چه قدر می‌توان به تاريخ و تفسير طبری اعتماد كرد
26 شوال سالروز درگذشت محمد بن جریر طبری، تاریخ‌ نگار...

خطبه امیرالمومنین معروف به خطبه شقشقیه

خطبه امیرالمومنین معروف به خطبه شقشقیه
متن و ترجمه خطبه ی سوم نهج البلاغه معروف به خطبه شقشقیه...

یادگیری فلسفه و عرفان

یادگیری فلسفه و عرفان
آيا يادگيرى و آموزش فلسفه و عرفان در حوزه هاى علميه جايز...

گفت و گوی آیت الله خوئی با عالم یهود

گفت و گوی آیت الله خوئی با عالم یهود
من با يکي از علمای يهود گفت و گویی داشتم و در اين باره که دوران دين...

شفاء الصدور فی شرح زیارت العاشور

شفاء الصدور فی شرح زیارت العاشور
  حاج میرزا ابوالفضل کلانتری تهرانی یکی از عالمان...

تمسکوا بالامر الاول حتی یستیقن

تمسکوا بالامر الاول حتی یستیقن
1- باسناده عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال: كيف...

میزان زکات فطره و کفاره ماه رمضان 1435

میزان زکات فطره و کفاره ماه رمضان 1435
بر اساس فتوای حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی، زکات فطره ماه مبارکرمضان...

بررسی بانکداری بدون ربا/3

بررسی بانکداری بدون ربا/3
در فعالیت‌های اقتصادی، گاه تولید کننده با کاهشنقدینگی مواجه می‌شود...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8