سه شنبه, 12 فروردين 1399

maad

کتاب بحثی پیرامون مسئله ای از معاد، مناظره دو نفر از اساتید حوزه علمیه قم و مشهد درباره معاد جسمانی می باشد که نظر مرحوم آخوند ملا صدرای شیرازی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. مناظره مربوط به سال 1363 هجری شمسی است و در هشت جلسه در مشهد مقدس انجام شده. در ذیل متن جلسه پنجم از پایگاه یکی از اساتید فوق الذکر آورده شده و بعد نظر یکی از علما تحت عنوان تذکر با اختصار آمده است. 

(جلسه پنجم) 

استاد سيدان:

مطلب به اين جا رسيد كه فرموديد در شرع احكامى براى جسم اخروى اثبات و احكامى سلب شده است. حكيم اسلامى تمام آن احكام را اثباتاً و سلباً قبول مى‏كند و جسمانيت معاد را هم مى‏پذيرد، بنابراين اختلافى بين اين دو مسلك نيست ولى در اين مورد عرض مى‏كنم كه آيا اين احكام بر چه موضوعى بار مى‏شود؟ آيا حكيم اسلامى كه احكام مزبور را مى‏پذيرد موضوع اين احكام را اجزاء اين عالم مى‏داند؟ يعنى جسمى كه از اجزاء اين عالم است يا اين كه موضوع آنها موجودى است كه نفس آن را ابداع كرده است؟

zohd

فضائل اخلاقی از زهد، توکل، تسلیم و رضا همگی از امور قلبیه هستند. همانگونه که رذائل اخلاقی از ریا، عجب، تکبر و دلبستگی به دنیا و مال دوستی و ... هم مربوط به قلبند. از طرفی اعمال انسان در به وجود آمدن هرکدام از این ملکات تاثیر بسیار دارند و از سوی دیگر همین حالات قلبی منشا اعمال آدمی هستند.

 کسی که طالب زهد است باید در عمل از تعلق به مال و جاه پرهیز نماید تا این ملکه در قلبش رسوخ کند و بعد از آن دیگر اعمالش از زهد و بی رغبتی به دنیا سرچشمه می گیرد. در کوزه همان برون تراود که در اوست. اعمال ظهور ملکات قلبی هستند. معنای آیه شریفه ای که امیر المومنین صلوات الله علیه با اشاره به آن فرمودند زهد همین دو کلمه است نیز همین است لکیلا تاسوا علی مافاتکم و لاتفرحوا بما اتاکم. معلوم است که هم تاسف و حزن و هم فرح و شادی مربوط به قلب است. اما تاثیر در اعمال؛ کسی که دلبستگی به دنیا در قلب او جای خود را به زهد و عدم تعلق داد به امور لازم و ضرور دنیایی برای خود اکتفا می کند و اگر در راه جمع ثروت تلاش می کند همه را برای اصلاح امور مردم از کمک به فقرا و ترویج معارف و احکام الهی و سائر مصارف خیریه خرج می کند.

پس معنای روایات مربوط به زهد معلوم می شود مانند آنکه فرمودند زهد آنست که تو مالک نفست باشی و نه نفس مالک تو. یا آنجه درباره توکل وارد شده که یعنی از غیر خدا نترسی و از غیر او امید نداشته باشی. ترس و امید هم مربوط به قلب است و روشن است که چرا توکل با بستن زانوی اشتر منافات ندارد. چرا که متوکل اسبابی را که خداوند برای رسیدن به هدف قرار داده به کار می گیرد اما تمام امیدش متوجه به همان مسبب الاسباب است. 

از اینجا بطلان این سخن روشن می شود که حضرت یوسف علی نبینا و آله و علیه السلام چون در زندان از غیر خدا یاری خواست و به هم زندانی اش متوسل شد که مرا نزد ملک یاد کن خداوند او را به عقوبت این گناه یا ترک اولی چندین سال دیگر در زندان نگه داشت. زیرا آن بزرگوار وظیفه داشت تا با توسل به وسائط بی گناهی اش را یاد آوری کند اما در دل جز خدا را ندید و جز به او امید نداشت همانگونه که فرمود انه من عبادنا المخلصین.

golما در امور زندگی فاصله زیادی با آموزه های دینی داریم. بهتر است بگوییم که در نقطه تقابل با آن هستیم. عجیب است که ناله ها از هر سو بلند است و گرفتاری هایی که به جهت دوری از تعالیم دینی ما را احاطه کرده می بینیم و فکرمان برای اصلاح کار به همه جا می رود مگر اصلاح حقیقی که همان بازگشت به حقیقت و فطرت است. در ادامه برای نمونه مضمون روایاتی که از اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم درباره ازدواج صادر شده می آوریم تا معلوم شود دقیقا بر عکس آنچه به آن سفارش شده ایم عمل می کنیم بلکه اگر به جای توصیه ما را به شدت نهی کرده بودند،  بیش از این که امروز هستیم قادر به ترکش نبودیم.

سرچشمه مشکل، در ایمان و عقیده است. در نگرش ما به دنیا و عقبی است. مثل ما در دوری از حقائق دین مثل تشنگانی است که کوزه دارای آب گوارا و خنک را به سینه می چسبانند، می بویند و می بوسند اما در کوزه را باز نکرده و از آب درون آن محروم اند. چگونه انتظار سیراب شدن داریم در حالیکه آب نمی نوشیم؟ بعد از بیان روایات به این مطلب باز می گردیم.

 

akherat

یکی از بهترین معیارهایی که به انسان در محک زدن خود در خلوت کمک می کند تا خویش را حقیقتا بشناسد و فریب نخورد، بررسی نگاه خود نسبت به مرگ است. اگر دید نسبت به آن کراهت دارد و یادش را بر خود سنگین می یابد، به خود بگوید مگر مرگ نابودی است که اینگونه ترا پریشان می کند؟ مگر نه اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود شما با مردن نابود نمی شوید و فقط از خانه ای به خانه دیگر منتقل می شوید پس کراهت برای چه؟ برای انتقال به آخرت؟ عالمی که هرچه از کمال و زیبایی در این دنیا مشاهده و درک می کنیم، فقط تصویری است که از آن دار آخرت بر این آئینه تابیده است. چرا شوق و رغبت برای انتقال به چنین عالمی جای خود را به کراهت داده است؟

چرا دنیا را دار قرار می دانی و همه آمال و آرزوهایت منحصر به آنست. دنیایی که با مال و مقامش دلت را به خود مشغول کرده است و آخرتی که نه نعمات مادی بی مثالش ترا جذب کرده و نه نعمات معنوی و حیات طیبه اش، از همنشینی با انبیا و اوصیا و اولیا و ... بی تابت کرده است؟

 اباذر سلام الله علیه فرمود دنیایتان را آباد کرده و آخرت را ویران کرده اید پس از انتقال از آبادی به جای ویران کراهت دارید.

تفکر در مرگ یکی از مفاتیح نجات و سعادت است تا جایی که در روایات آمده کسی که در شبانه روز بیست بار یاد مرگ می کند با شهدای احد محشور خواهد شد.

یگانه راه نجات و سعادت عقیده حق و عمل بر مبنای آن است. osool

اصل و اساس عقیده است؛ (البته هیچ یک از این دو به کمال نمی رسد مگر همراه دیگری. سرچشمه و منشا اعمال عقیده است و عمل عقیده را در قلب تثبیت می کند.) اعمال صالح از نماز و روزه و حج و زکات و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و ... با تمام عظمت و علو مقامش تازه فروع دین است و بدون اصول نفعی به انسان نمی رساند.

درباره سایت

 

allameh

 

در این سایت به موضوعات دینی و سؤالات و شبهاتی که از طرف افراد مختلف مطرح می شود، بر مبنای سیره و آثار علمای شیعه (با ذکر سند) پرداخته خواهد شد.

سایت دار آخرت از دوستداران مرحوم آیت الله العظمی سید محمد هادی میلانی رضوان الله علیه (متوفای 1354 هجری شمسی، مشهد مقدس) می باشد و به ذکر و انتشار زندگی پربرکت آن فقیه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و آثار و اندیشه های نورانی ایشان علاقمند است. در ضمن وابسته به بیت محترم آن بزرگوار نمی باشد.

نقل مطالب با رعایت امانت مانعی ندارد.

 

https://telegram.me/dareakherat

آخرین ها

IMAGE کلام امیرالمؤمنین درباره تعدی به حقوق مردم
شنبه, 22 اسفند 1394
    تذکر مرجعیت شیعه به حاکمان*   امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام فرمود:...
IMAGE زیارت امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر
پنج شنبه, 19 شهریور 1394
زیارتى است که به سندهاى معتبر از حضرت هادى علیه السّلام نقل شده است، که با آن‏...
IMAGE روز دحو الارض
چهارشنبه, 18 شهریور 1394
  طبق روايتي از امام رضا(ع) بيست‌ و پنجم ماه ذي‌القعده، روز دحوالارض* است. براي اين...
IMAGE جدیدترین آثار چاپ شده از آیت الله وحید خراسانی
یکشنبه, 29 آذر 1394
به اطلاع می رساند کتاب های: مصباح الهدی و سفینة النجاة، نفس نفیس خاتمیت، احکام...
IMAGE واکاوی اجمالی تبعات فکری کتاب «مکتب در فرایند تکامل»
چهارشنبه, 25 آذر 1394
پاییز سال ۱۳۸۶ بود که انتشار رسمی ترجمه کتاب «مکتب در فرایند تکامل» به بروز مباحث...
IMAGE سه کتاب تحقیقی دربارۀ امام سجاد علیه السلام
پنج شنبه, 05 آذر 1394
روایات تفسیری امام سجاد علیه السلام، محسن قمرزاده تهران: مؤسسه نبأ با همکاری...
IMAGE نامه امیرالمؤمنین به عثمان بن حنیف؛ حجتی بر حاکمان
شنبه, 01 اسفند 1394
نماینده مرجعیت شیعه در خطبه دوم نماز جمعه شهر مقدس کربلا که در صحن مظهر حضرت...
IMAGE پیام های حرکت جدید مرجعیت در عراق
دوشنبه, 19 بهمن 1394
سایت عتبه حسینی علیه السلام با اشاره به شروع طرح نظافت شهر مقدس کربلا از زباله در...
IMAGE وصیت نامه مهندس بازرگان
پنج شنبه, 01 بهمن 1394
سی ام دی ماه یادآور سالروز درگذشت مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت انقلاب...
حرکت هیئت عزاداری مرجعیت شیعه
دوشنبه, 24 اسفند 1394
    مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) امروز (۱۳۹۴/۱۲/۲۳) در...
IMAGE مقام حضرت فاطمه سلام الله علیها و منزلت خدمتگزارانش
جمعه, 21 اسفند 1394
    بیانات آیت الله وحید خراسانی/ ۲۸ جمادى الأولى ۱۴۳۷  مطابق با ۱۸ اسفند ۱۳۹۴  ...
IMAGE ناله سوزان امیرالمؤمنین علیه السلام
دوشنبه, 03 اسفند 1394
    بیانات آیت الله وحید خراسانی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها...
IMAGE شبهه ای پیرامون قیام حضرت مهدی علیه السلام
سه شنبه, 20 بهمن 1394
پرسش: سلام علیکم، در جلسه‌ای که اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم حضور...
IMAGE توصیه های هشت گانه مرجعیت شیعه به جوانان
چهارشنبه, 30 دی 1394
حضرت آیت الله سیستانی در پاسخ به نامه جمعی از جوانان که از معظم له درخواست نصیحت...
IMAGE توضیحی درباره بازی "کلش اف کلنز"
یکشنبه, 27 دی 1394
چندی پیش دفتر آیت الله سیستانی، نظر معظم له را درباره بازی "کلش اف کلنز" (clash of clans) و...