دوشنبه, 19 آذر 1397

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 484

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 485

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 484

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 485

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 484

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 485

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 484

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 485

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 484

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 485

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 484

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 485

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 484

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 485

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 484

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 485

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 484

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 485

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 484

Notice: Trying to get property of non-object in /home/akherat/public_html/plugins/content/plg_extranews/plg_extranews.php on line 485

السعید۲

در روایات معتبره داریم که ائمه ی اطهار (علیهم السلام) می فرمایند: «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ‏ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ» وقتی هدف از خلقت، شناخت خداوند متعال باشد و بندگی خداوند متعال، که «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» امام وسیله ی معرفت است و وسیله ی عبادت و بندگی است. به توسط امام، انسان به خداوند متعال می رسد، به توسط امام انسان راه بندگی خداوند متعال را پیدا می کند بندگی خداوند متعال، چه در اصول، چه در فروع، چه در اخلاق و صفات، همه ی این ها بستگی دارد به معرفت الإمام و لذا در یک روایت معتبر، از سید الشهداء (سلام الله علیه) داریم که فرمودند: مَعْرِفَةُ اللَّهِ یعنی «مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ‏ الَّذِي‏ يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُه‏»...

اعضاء ستاد بزرگداشت غدیر روز 5 شنبه مورخ 12/6/94 با آیت الله سید علی میلانی دیدار نمودند. در این دیدار معظم له بیاناتی را بیان نمودند که مشروح آن به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی امامتاز نظرتان می گذرد.

بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی خیر خلقه و اشرف ولیته، محمدٌ و آله الطاهرین. لا سیما بقیة الله فی الأرضین و لعنة الله علی أعدائهم أجمعین من الأولین و الآخرین، الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الأئمة المعصومین.

عرایض بنده، در این جلسه در دو جهت خواهد بود و یک خاتمه. اما جهت اولی، مباحثی را در جهت اولی عرض می کنم به طور اختصار، مبحث اول، اهمیت مباحث امامت است. چرا به بحث امامت این همه ما اهمیت می دهیم؟ و مقصود از امامت غیر از حکومت هست و اشتباه می شود خیلی از مواقع، امامت را مرادف حکومت قرار می دهند، تصورشان این می شود که مراد از امامت، یعنی متصدی بودن امر حکومت بر مردم، لذا می گویند این چیزی است که گذشته و امری است تاریخی، ثمره ای ندارد بحث درباره ی این امر تاریخی. این اشتباه است، مراد ما از امامت، غیر از حکومت است امامت یعنی جانشینی پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از هر جهت و در همه ی جهات، الاّ النبوه، ما معتقدیم به این که جانشینی پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که می خواهد مسئولیت های پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را به عهده بگیرد و هدایت کند امر جامعه را چه از جهت دینی و چه از جهت دنیوی، باید واجد جمیع کمالات و صفات پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) باشد الاّ النبوه، بنابراین موضوع بحث ما درباره ی امامت این است، حکومت کردن بر مردم، این که امام دستش باز باشد و نافذ الکلمه باشد یا نباشد این امری است بستگی دارد به امت و احیاناً تحقق پیدا می کند و احیاناً تحقق پیدا نمی کند، نباید بین امامت و خلافت و ولایت و بین حکومت خلط کرد.

این بحث، که بحث امامت است در اسلام، به تعبیر بزرگان ما مثل مرحوم علامه ی حلی، می فرمایند که: «اشرف مسائل دین است» مسئله ی امامت اشرف مسائل دین است، برای توضیح این مطلب عرض می کنم که در روایات معتبره داریم که ائمه ی اطهار (علیهم السلام) می فرمایند: «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ‏ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ»[1] وقتی هدف از خلقت، شناخت خداوند متعال باشد و بندگی خداوند متعال، که «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»[2] امام وسیله ی معرفت است و وسیله ی عبادت و بندگی است به توسط امام، انسان به خداوند متعال می رسد، به توسط امام انسان راه بندگی خداوند متعال را پیدا می کند بندگی خداوند متعال، چه در اصول، چه در فروع، چه در اخلاق و صفات، همه ی این ها بستگی دارد به معرفت الإمام و لذا در یک روایت معتبر، از سید الشهداء (سلام الله علیه) داریم که فرمودند: « مَعْرِفَةُ اللَّهِ»[3] یعنی «مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ‏ الَّذِي‏ يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُه‏» که اگر بخواهیم این روایت را معنا کنیم، باز یک جلسه ی خاصی لازم است تا فقط این روایت را بخواهیم بفهمیم. این اهمیت امامت است که وقتی انسان، امام را شناخت، خدا را می شناسد از طریق امام، معاد را ایمان می آورد از طریق امام، احکام شرع را یاد می گیرد از طریق امام، قرآن را می فهمد از طریق امام، به اخلاق پسندیده متصف می شود از طریق امام، لا محاله امام می شود محور در منظومه ی دینی در اسلام و لذا در زیارت جامعه می خوانید که «مَنْ‏ أَرَادَ اللَّهَ‏ بَدَأَ بِكُمْ»[4] از این جا باید شروع کرد و از این جا باید حرکت کرد و از این جا باید پیش رویم تا برسیم به آن جایی که فلسفه ی خلقت ماست، این اهمیت امامت به نحو اجمال.

و اما پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پس از مطالعاتی که انجام شده و تحقیقاتی که در این باره داشته ایم، به این نتیجه رسیدیم که از روز اول، همچنانی که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، مأمور بوده اند مردم را به سوی خدا دعوت کنند و مأمور بودند رسالت خودشان را بر مردم مطرح کنند از همان روز اول، مأموریت داشتند امامت امیرالمؤمنین را بعد از خودشان بیان کنند و ابلاغ کنند و تا روز آخر، پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این وظیفه قیام کردند.

پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دو نحوه عمدتاً، تبلیغ امامت را داشته اند، یک نحوه تبلیغ امامت امیرالمؤمنین به این بوده که معرفی می کرده اند حضرت امیر را به اسم و مردم را دعوت می کرده اند به شناختن امیرالمؤمنین به عنوان خلیفه و جانشین، گاهی پیغمبر اکرم امیرالمؤمنین را معرفی می کرده اند به صفاتشان، گاهی امیرالمؤمنین را معرفی می کرده اند به مناقب شان و فضائل شان، گاهی امیرالمؤمنین را معرفی می کرده اند از طریق عصمت شان، از جمله ی صفاتی که تأکید می کردند پیغمبر اکرم، در مقام معرفی امیرالمؤمنین، علم امیرالمؤمنین بوده و از آن طرف جامعیت امیرالمؤمنین جمیع صفات کمال را و افضلیت امیرالمؤمنین را از سایر اصحاب شان، تأکید بر این جهات از روز اول وجود داشته و اسلوب پیغمبر اکرم در معرفی امیرالمؤمنین، گاهی به تشبیه امیرالمؤمنین بوده به انبیاء سلف، گاهی تشبیه امیرالمؤمنین بوده به شمس و قمر و امثال ذالک، گاهی تنزیل می کردند امیرالمؤمنین را به منزله ی بعضی از انبیاء سلف، گاهی امیرالمؤمنین را از طریق دعا معرفی می کرده اند، گاهی امیرالمؤمنین را از طریق تهدید معرفی می کرده اند و به انحاء مختلف، امیرالمؤمنین را و ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین را بعد از خودشان به مردم ابلاغ کرده اند تا رسید به آن جایی که فرمودند: «سَلِّمُوا عَلى‏ عَلِيٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ»[5] تا رسید به آن جایی که در روز غدیر خم، رسماً از مردم بیعت گرفته شد، در روز غدیر خم که روز غدیرخم، فی الواقع مکمل بعثت پیغمبر اکرم است که هجدهم ذی الحجه، مکمل روز بیست و هفتم رجب هست، این است که در روز غدیرخم، پیغمبر اکرم از مردم دیگر رسماً بیعت گرفتند و این بیعت در اعناق این مردم، مستقر شد و ثابت شد و آیه ی مبارکه ی «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا»[6] در این واقعه، آیه ی مبارکه بعد از خطبه ی پیغمبر اکرم و بعد از بیعت نازل شد.

این بود روش پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در ابلاغ امر ولایت و امامت امیرالمؤمنین بعد از خودشان بلافصل، که در روز غدیرخم، بنابر روایات عامه، سه آیه نازل شده بنابر روایات ما بیش از این سه آیه از قرآن مجید باز آیه داریم که در روز غدیرخم نازل شده و مطالبی در رابطه با حدیث غدیر عرض می کنم، به همان مقداری که اهلبیت (علیهم السلام) از خود امیرالمؤمنین گرفته و صدیقه ی طاهره و سایر ائمه ی اطهار و بعد اصحاب ائمه و بزرگان علمای ما تا به امروز، به همان مقدار که از این طرف به این واقعه، اهمیت داده شده است برای این که این واقعه بماند و فراموش نشود، به همان مقدار از طرف مخالفین فعالیت شده، به نوعی فعالیت شده که کسانی که در روز غدیر خم، حضور داشتند از صحابه ی پیغمبر اکرم، اخفا می کردند این حدیث شریف را و کتمان می کردند «مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ»[7] را به طوری که بعضی از بزرگان محدثین، به سراغ صحابه می رفتند با خواهش و التماس و قسم دادن، از آن ها حدیث غدیر را اخذ می کردند این چنین بوده اهمیت حدیث غدیر و لذا با این که هزاران نفر در روز غدیرخم حضور داشتند ما از بیش از صد و ده نفر از صحابه، هنوز روایت حدیث غدیر را پیدا نکرده ایم یا از روی حسد نقل نمی کرده اند یا از روی ترس نقل نمی کرده اند یا از روی دشمنی با امیرالمؤمنین نقل نمی کردند، در این جا این حاشیه را هم اضافه کنم این که پیغمبر اکرم فرموده اند، «مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ» هر چند که مشهور است که در روز غدیر فرموده اند ولکن قبل از روز غدیر هم، در بعضی از مناسبت ها این فرمایش را فرموده اند اشتباه نشود که اختصاص داشته باشد من کنت مولاه به روز غدیرخم، نخیر، قبل از روز غدیرخم، حتی طی چند سال پیغمبر اکرم در بعضی از خطب شان و مناسبت ها، «مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ» را فرموده اند، این حدیث شریف مشتمل است بر یک مقدمه که این مقدمه در دلالت این حدیث کاملاً مدخلیت دارد که نباید از این مقدمه غافل شویم و به دنبال، دعایی است از پیغمبر اکرم که آن دعا، البته ربطی به متن حدیث غدیر ندارد ولکن آثار خاص خودش را دارد. آن مقدمه عبارت است از این که پیغمبر اکرم فرمودند: «ألست أولی بالمومنین من أنفسهم؟» یا فرمودند: «ألست اولی بکم من أنفسکم قالوا: بلی، قال: فمن کنت مولاه فهذا علی مولاه» که در این عبارت، پیغمبر اکرم از حاضرین اقرار گرفتند به اولویت خودشان اول و این کلام از پیغمبر اکرم اشاره است به آیه ی مبارکه ی «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ»[8] اقرار را که گرفتند با فاء تفریع فرمودند: «فَمَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ»، حدیث غدیر بسیار مهم است و بیش از آن چه که اهمیت داده ایم باید اهمیت بدهیم و بیش از این ها باید کار کنیم زیرا با این حدیث مبارزه کرده اند و تا به امروز مبارزه شان، ادامه دارد. اگر یادتان باشد اولین چیزی که گفتند این بوده که حدیث غدیر دروغ است و علی اصلاً در روز غدیر حضور نداشته، انکار کرده اند حضور امیرالمؤمنین را در حجة الوداع، گفتند ایشون اصلاً حضور نداشتند تا پیغمبر اکرم فرموده باشند فهذا علی مولاه، این اولین مبارزه ای است که با این حدیث شد بعد گفتند این حدیث، سند معتبر ندارد بعد گفتند اگر سند معتبر دارد خبر واحد است و خبر واحد حجت نیست بعد از فراغ از بحث های سندی که گفتند: بخاری روایت نکرده است مسلم روایت نکرده است کی و کی روایت نکرده اند و عدم روایت این ها دلالت دارد بر عدم ثبوت این حدیث، نوبت می رسد به بحث در دلالت این حدیث، اولاً در متن این حدیث حرف می زنند که پیغمبر اکرم نگفته اند که «ألست أولی بالمومنین من أنفسهم؟» آن مقدمه را انکار کردند در مرتبه ی بعد گفتند: من کنت مولاه، کلمه ی مولاه در لغت عرب، به معنای اولی و اولویت نیامده است که شما می خواهید به این حدیث استدلال کنید تمام آن چه را که می گویند مورد نقد قرار گرفته از روز اول و بزرگان علمای ما زحمت کشیده اند، زحمات بزرگان علمای ما را باید قدر بدانیم، قدر دانستن علمای بزرگان، به این است که بدانید چه گفته اند؟ علم پیدا بکنیم به زحماتی که آن ها کشیده اند تا بتوانیم دفاع کنیم از این حقیقت و واقعیت، این زحمات را علمای ما کشیده اند در شرایط سخت قرون گذشته و زمان های گذشته ای که هیچ گونه امکاناتی در اختیارشان وجود نداشته و با همه ی مشقت ها و زحماتی که کشیده اند، ما حداقل بایستی بر سر سفره ی آن ها که نشستیم، درست استفاده کنیم از زحمات شان، خیلی فعالیت کردند و مبارزه کردند با حدیث غدیر و تا به امروز، کار می کنند درباره ی حدیث غدیر.

امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فضائل و مناقب شان و ادله ی امامت شان، فراوان است چه از قرآن مجید آیاتی که داریم، در قرآن مجید آیه ی ولایت دلالت دارد بر امامت امیرالمؤمنین، دلالت تام، آیه ی مودت دلالت دارد بر امامت امیرالمؤمنین دلالت تام، آیه ی تطهیر دلالت دارد بر امامت امیرالمؤمنین دلالت تام و آیات دیگری که در این زمینه داریم و بزرگان علمای ما مطرح کردند ما باید در این جهت کار کنیم، زحمات بزرگان علما را قدر بدانیم و ارج بداریم که دانستن آن مطالب، قدردانی از زحمات آن هاست.

از احادیث اختصاص به حدیث غدیر ندارد امامت امیرالمؤمنین، همان طوری که اشاره کردم به انحاء مختلف پیغمبر اکرم، ابلاغ کردند امامت امیرالمؤمنین را، حدیث «أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هارُونَ‏ مِنْ‏ مُوسَى»[9] به جمیع جوانبش باید مورد تحقیق قرار بگیرد، حدیث «اللَّهُمَّ ائْتِنِي بِأَحَبِ‏ خَلْقِكَ‏ إِلَيْكَ وِاَلّی يَأْكُلْ مَعِي مِنْ هَذَا الطَّائِرِ»[10] بجمیع جوانبش باید مورد بحث قرار بگیرد، حدیث «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ‏ وَ عَلِيٌ‏ بَابُهَا»[11] به جمیع جوانبش باید مورد بحث قرار بگیرد، حدیث «أَنْتَ‏ تُبَيِّنُ‏ لِأُمَّتِي‏ مَا اخْتَلَفُوا فِيهِ بَعْدِي‏»[12] که مرجعیت امیرالمؤمنین است بعد از پیغمبر اکرم باید مورد بحث قرار بگیرد، حدیث «عَلِيٍّ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ علی وَ هُوَ وَلِيُّكُمْ‏ بَعْدِي‏» نص است بر درایت امیرالمؤمنین و از أصح احادیث است این ها باید مورد بحث قرار بگیرد و هکذا احادیث دیگر که درباره ی امیرالمؤمنین داریم و از آن طرف حکم عقل به افضلیت امیرالمؤمنین و قبح تقدم مفضول بر فاضل، که عقل و عقلاء بر این جهت اتفاق دارند که بایستی در جامعه ای که افضل وجود دارد او متصدی امر باشد نه غیر افضل با وجود افضل، همه ی این ها ادله ی ماست و حدیث غدیر، البته با خصوصیاتی که در واقعه ی غدیرخم هست، چی هست آن خصوصیات؟ اولاً آیاتی که در این واقعه نازل شده است، ثانیاً بیعتی که گرفته شده است، ثالثاً تهنیتی که صحابه بالخصوص شیخین به امیرالمؤمنین آن روز گفته اند «بَخٍْ‏ بَخٍْ‏ لَكَ‏ يَا عَلِيُ‏ وَ أَصْبَحْتَ مَوْلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ»[13] این خیلی معنا دارد چون آقایان کوشش می کنند کلمه ی مولا را به معنای محبت عرض کنند به معنای نصرت أخذ کنند و ما پاسخ می دهیم این حرف ها را و از آن طرف، شعری که حصان ابن ثابت در روز غدیر خم گفته، که بلند شده حصان، در حضور پیغمبر اکرم و آن همه صحابه ی حضرت این شعر را گفته که «يُنَادِيهِمْ‏ يَوْمَ‏ الْغَدِيرِ نَبِيُّهُمْ»[14] این شعر مضمون حدیث غدیرخم را داراست و کسی برنگشت بگوید آقا معنای حدیث غدیر این نیست که تو داری می گویی، آن ها به سکوت شان اقرار کرده اند معنا و مضمون حدیث غدیر را و پذیرفته اند و از آن طرف امور دیگری که وجود دارد اگر حدیث غدیر فقط و صرفاً دلالت داشت در نصرت و بر محبت، کتمان نمی کردند، امیرالمؤمنین نفرین کردند کسانی را که کتمان کردند و نفرین امیرالمؤمنین گرفت عده ای از صحابه را، مثل انس ابن مالک، که در منابع موجود هست، این کتمان دال هست بر این که این معنا، معنای عظیمی است واقعه، واقعه ی جدیدی است صرفاً محبت و نصرت نیست وگرنه کتمان نداشت این که پیغمبر اکرم فرموده باشند که علی محب شماست، علی بعد از من ناصر شماست، این که اشکالی ندارد این که کتمان ندارد این به جایی بر نمی خورد، همه ی این ها دلائل و قرائن و شواهدی است که در منابع اولیه ی آقایان وجود دارد که حدیث غدیر دلالت دارد بر امامت امیرالمؤمنین بعد رسول الله بلافصل.

این خلاصه ی عرایض بنده است در جهت اولی، جهت دوم این که، ما هم چنانی که در مکتب مان و مذهب مان، ولایت داریم ما برائت هم داریم ما نمی توانیم بدون برائت شیعی باشیم تشیع به ولایت است و برائت، برائت و ولایت یا متمم همدیگر اند یا مکمل همدیگراند، یا این که شرط همدیگر هستند به هر حال برائت لابد منه است، برائت از کسانی که ظلم کرده اند ظلم در هر دینی، در هر جامعه ای، نزد عقلای عالم، از روز اول خلقت، تا روز آخر خلقت، ظلم محکوم است، ظلم مذموم است احدی را شما نمی یابید در عالم، که حتی منکر خدا هم باشد، بت پرست هم باشند ظلم را بپسندد، ظلم را توجیه کند ظلم در عالم، از هر کس که باشد قبیح است بر هر کس که باشد قبیح است به هر جهتی که باشد قبیح است، در هر زمانی که باشد قبیح است در هر مکانی که باشد قبیح است، ظلم علی کل حالاً و بجمیع اشکال و انواعش، قبیح است و محکوم.

کسانی که نگذاشته اند وصیت پیغمبر اکرم به فعلیت برسد، کسانی که مانع تحقق، تصدی امیرالمؤمنین شده اند این ها ظلم کرده اند هم به اسلام ظلم کرده اند هم به مسلمین ظلم کرده اند هم به امیرالمؤمنین ظلم کرده اند هم به غیر مسلمین ظلم کرده اند، این را دقت کنید به غیر مسلمین هم ظلم کرده اند شاهد می خواهید؟ شاهد کلام امیرالمؤمنین است می فرمایند: «لَوْ ثُنِيَتْ‏ لِيَ‏ الْوِسَادَةُ لَحَكَمْتُ بَيْنَ أَهْلِ التَّوْرَاةِ بِتَوْرَاتِهِمْ وَ بَيْنَ أَهْلِ الْإِنْجِيلِ بِإِنْجِيلِهِمْ، وَ بَيْنَ أَهْلِ الْفُرْقَانِ بِفُرْقَانِهِمْ»[15] اگر می گذاشتند من اداره می کردم امور کل جامعه را، حتی غیر مسلمین را و بیان می کردم دین یهود را از خود تورات، دین نصارا را از خود انجیل، قرآن را در جامعه ی مسلمین پیاده می کردم اگر این چنین بود یهودی ای باقی نمی ماند، نصرانی در عالم باقی نمی ماند، منکر خدایی در عالم باقی نمی ماند، این هایی که ظلم کرده اند حتی به کفار و مشرکین هم ظلم کرده اند ما نمی توانیم ظالمین را دوست داشته باشیم یا از آن ها و ظلم شان، سکوت کنیم برائت یعنی بیزاری کردن از ظالمین، ظالمین هر کسانی که باشند ما معتقدیم در اطراف پیغمبر اکرم دو دسته بودند که اهل نفاق بودند، یک دسته کسانی بودند که از روز اول در اطراف پیغمبر اکرم بودند و این ها معروف به نفاق نشدند دسته ی دوم کسانی اند که در مدینه ی منوره این ها معروف شدند به نفاق و اسامی شان و تاریخ شان و برنامه هایشان موجود هست و این یک واقعیت است، عرایض بنده بعد از تحقیق بیش از نیم قرن است بعد از تحقیق بیش از نیم قرن عرض می کنم، برائت لابد منه است و تشیع امتیازش به همین است که ما نمی توانیم دوست داشته باشیم ظالمین را، ما نمی توانیم أخذ بکنیم به احادیثی که از قول آن ها نقل می شود ما نمی توانیم أخذ کنیم به تفسیری که از قول آن ها نقل می شود ما در مبانی اعتقادی مان و در احکام عملی مان، تابع اهل بیت هستیم، راهی که پیغمبر اکرم مشخص کردند که «مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ‏ بِهِمَا لَنْ‏ تَضِلُّوا»[16] «سَفِينَةِ نُوحٍ مَنْ‏ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ‏ تَخَلَّفَ‏ عَنْهَا هَلَك‏»[17] این یک واقعیت است.

ما در امروز هم، همان اعتقاد را داریم که در گذشته داشتیم نسل امروز، اعتقادش باید دقیقاً مطابق اعتقاد بر حقّی باشد که دلالت دارد کتاب و سنّت و عقل که این مبنای بزرگان ماست که متخذ است از ائمه ی اطهار و پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) این چیزی را که عرض می کنم نظر همه ی علمای ما هست سابقاً و لاحقاً، نظر مقام معظم رهبری، مراجع تقلید، بزرگان حوزه های علمیه هم، البته ما وظیفه داریم با دیگران حسن معاشرت داشته باشیم، اشتباه نشود که برائت با عدم حسن معاشرت، خلط شود. برائت از ظلم و ظالمین، مبانی خودشان را دارد اصول بحث را بایستی حفظ بکنیم اگر بحثی پیش آمد، آمادگی کامل باید داشته باشیم، نظر بزرگان ما این است که حقایق باید گفته شود اما با متانت، حقایق در بحث ها باید گفته شود اما با ادب، آداب مناظره و مباحثه بایستی رعایت شود و از آن طرف، مطالبی را که ذکر می کنیم در بحث هایمان باید مستند باشد به کتاب های معتبری که آن ها قبول دارند این وظیفه ی ماست، لذا در مثل حدیث غدیر، ما بحث سندی داریم در مثل حدیث غدیر، بحث متنی داریم در مثل حدیث غدیر، بحث دلالی داریم در مثل حدیث غدیر، شبهات داریم لذا حدیث غدیر در چهار مرحله باید بحث شود که اگر معارضاتی برای حدیث غدیر آن ها داشته باشند می شود پنج مرحله، این ها را ما باید توجه داشته باشیم لذاست که در خاتمه ی عرایضم، می خواستم توصیه کنم که بایستی در مباحث حدیث غدیر که حالا شما دوره تان، دوره ی غدیری است و حدیث غدیرخم است وگرنه آیات و احادیث دیگر همچنین از باب مثال حالا می گوییم حدیث غدیر، باید درست در حدیث غدیر فکر کرد درست درباره ی حدیث غدیر تحقیق کرد خوب بفهمیم حدیث غدیر را و این که پیغمبر اکرم در روز غدیرخم، چه کرده اند؟ چگونه داب حدیث غدیر را استدلال می کنیم؟ وجه استدلال ما چیست به حدیث غدیر؟ تا برسد به آن جایی که شبهات را بدانیم و سپس پاسخگو باشیم، دقیقاً باید مستحضر باشیم زمان ما، زمان ارتباطات است، در هر آن انسان مورد سؤال قرار می گیرد بگذریم از این که اگر سوار قطار شدید، سوار هواپیما شدید، سوار اتوبوس شدید، ممکن است در کنار شما کسی از مخالفین بنشیند، او هم مسافر باشد مثل شما، شما لا محاله باید با او حسن ادب داشته باشید شما نمی توانید پشت بکنید به او در قطار یا در هواپیما یا در اتوبوس، باید گفتگو کنید مصافحه کنید، معانقه کنید، احوالپرسی کنید لا محاله اگر صحبتی پیش آمد، بحثی مطرح شد باید مستحضر باشید وگرنه این برای ما وهن است که سوالی در خصوص حدیث غدیر یا آیه ی ولایت یا آیه ی تطهیر یا آیه ی مودّت یا ادلّه ی دیگر مطرح شود و من عاجز باشم از پاسخ، این هم برای خود من وهن است و هم برای مذهب و مکتب، وهن خواهد بود هم برای حوزه ی علمیه وهن خواهد بود ما باید مستحضر باشیم علاوه بر این که این دستگاه هایی که امروز تهیه شده در اختیار همه قرار گرفته، این وسائل ارتباط جمعی که پیدا شده، همگی باید آمادگی داشته باشیم این تکلیف است، این وظیفه است و مسائل امامت و اصول دین، بر مسائل شرعیِ فرعیِ عملی، مقدم است ما در درجه ی اول موظفیم در هر جایی که قرار می گیریم فرزندان این مکتب را تقویت کنیم ایمانشان تقویت شود به این ها مطلب بدهیم این ها را قوی کنیم در مقابل تهاجم مخالفین، در انواع و اقسام تهاجمی که وجود دارد در درجه ی اول فرزندان این مکتب، در انتظار ما هستند تا ما آن ها را نسبت به معالم این مکتب، معارف این مکتب تقویت کنیم، مبادا این ها تحت تأثیر شبهات قرار بگیرند یک نفر تحت تأثیر شبهه قرار بگیرد زیاد است یک نفر و این مسئولیتی است که ما به عهده گرفته ایم، مبادا روز قیامت در برابر امیرالمؤمنین شرمنده شویم یا در همین عالم، در حضور حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شرمنده شویم این مرحله ی اولی وظیفه ی ماست، در مرحله ی دوم دعوت کردن دیگران به این مذهب و به این مکتب و به این حقایق قرآنی، حقایق دینی، حقایق عقلی، و الحمدلله ما منطق داریم، ما استدلال داریم ما قدرت بیان داریم ما هرگز واهمه ی بحث با دیگران نداریم و نخواهیم داشت که می بینید بزرگان و مراجع ما، مرتب دعوت می کنند دیگران را برای مناظره و تشکیل جلسه، آن ها هستند که نمی آیند این مکتب و مذهب ماست ما وظیفه داریم این مکتب را حفظ کنیم و به دیگران به سلامت این امانت را برسانیم، خداوند متعال همه ی ما را مورد عنایت و دعای امام زمان قرار بدهد، همه ی ما را مورد لطف آن حضرت قرار بدهد، همه ی ما را از بهترین شاگردان، بهترین یاران و انصار و اعوان آن حضرت قرار بدهد، خداوند متعال اساتید ما را، ذوی الحقوق ما را، کسانی که برای این مکتب و مذهب، کسانی که برای حدیث غدیر زحمت کشیده اند، آثاری از خودشان باقی گذاشته اند همه ی آن ها را مهمان ائمه ی اطهار قرار بدهد، ما را پیرو آن ها قرار بدهد، خداوند متعال بزرگان ما را در پناه امام زمان و کشور ما را در پناه امام زمان از گزند حوادث محفوظ بدارد. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

پی نوشت ها:

[1] . الکافی، جلد 1، صفحه 145.
[2] . الذاریات، 56.
[3] . بحار الانوار، جلد 23، صفحه 93.
[4] . من لا یحضره الفقیه، ج 2، صفحه 615.
[5] . کافی، جلد 2، صفحه 20.
[6] . المائده، 3.
[7] . الکافی، جلد 1، صفحه 420.
[8] . الأحزاب، 6.
[9] . الکافی، جلد 8، صفحه 107.
[10] . بحار الانوار، جلد 10، صفحه 433.
[11] . تحف العقول، النص، صفحه 430.
[12] . شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، ج 1، صفحه 328.
[13] . بحار الانوار، جلد 21، صفحه 388.
[14] . بحار الانوار، جلد 37، صفحه 112.
[15] . بحار الانوار، جلد 30، صفحه 672.
[16] . الأمالی، النص، صفحه 162.
[17] . مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج 1، صفحه 295. 

نوشتن دیدگاه

درباره سایت

 

allameh

 

در این سایت به موضوعات دینی و سؤالات و شبهاتی که از طرف افراد مختلف مطرح می شود، بر مبنای سیره و آثار علمای شیعه (با ذکر سند) پرداخته خواهد شد.

سایت دار آخرت از دوستداران مرحوم آیت الله العظمی سید محمد هادی میلانی رضوان الله علیه (متوفای 1354 هجری شمسی، مشهد مقدس) می باشد و به ذکر و انتشار زندگی پربرکت آن فقیه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و آثار و اندیشه های نورانی ایشان علاقمند است. در ضمن وابسته به بیت محترم آن بزرگوار نمی باشد.

نقل مطالب با رعایت امانت مانعی ندارد.

 

https://telegram.me/dareakherat

آخرین ها

IMAGE کلام امیرالمؤمنین درباره تعدی به حقوق مردم
شنبه, 22 اسفند 1394
    تذکر مرجعیت شیعه به حاکمان*   امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام فرمود:...
IMAGE زیارت امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر
پنج شنبه, 19 شهریور 1394
زیارتى است که به سندهاى معتبر از حضرت هادى علیه السّلام نقل شده است، که با آن‏...
IMAGE روز دحو الارض
چهارشنبه, 18 شهریور 1394
  طبق روايتي از امام رضا(ع) بيست‌ و پنجم ماه ذي‌القعده، روز دحوالارض* است. براي اين...
IMAGE جدیدترین آثار چاپ شده از آیت الله وحید خراسانی
یکشنبه, 29 آذر 1394
به اطلاع می رساند کتاب های: مصباح الهدی و سفینة النجاة، نفس نفیس خاتمیت، احکام...
IMAGE واکاوی اجمالی تبعات فکری کتاب «مکتب در فرایند تکامل»
چهارشنبه, 25 آذر 1394
پاییز سال ۱۳۸۶ بود که انتشار رسمی ترجمه کتاب «مکتب در فرایند تکامل» به بروز مباحث...
IMAGE سه کتاب تحقیقی دربارۀ امام سجاد علیه السلام
پنج شنبه, 05 آذر 1394
روایات تفسیری امام سجاد علیه السلام، محسن قمرزاده تهران: مؤسسه نبأ با همکاری...
IMAGE نامه امیرالمؤمنین به عثمان بن حنیف؛ حجتی بر حاکمان
شنبه, 01 اسفند 1394
نماینده مرجعیت شیعه در خطبه دوم نماز جمعه شهر مقدس کربلا که در صحن مظهر حضرت...
IMAGE پیام های حرکت جدید مرجعیت در عراق
دوشنبه, 19 بهمن 1394
سایت عتبه حسینی علیه السلام با اشاره به شروع طرح نظافت شهر مقدس کربلا از زباله در...
IMAGE وصیت نامه مهندس بازرگان
پنج شنبه, 01 بهمن 1394
سی ام دی ماه یادآور سالروز درگذشت مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت انقلاب...
حرکت هیئت عزاداری مرجعیت شیعه
دوشنبه, 24 اسفند 1394
    مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) امروز (۱۳۹۴/۱۲/۲۳) در...
IMAGE مقام حضرت فاطمه سلام الله علیها و منزلت خدمتگزارانش
جمعه, 21 اسفند 1394
    بیانات آیت الله وحید خراسانی/ ۲۸ جمادى الأولى ۱۴۳۷  مطابق با ۱۸ اسفند ۱۳۹۴  ...
IMAGE ناله سوزان امیرالمؤمنین علیه السلام
دوشنبه, 03 اسفند 1394
    بیانات آیت الله وحید خراسانی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها...
IMAGE شبهه ای پیرامون قیام حضرت مهدی علیه السلام
سه شنبه, 20 بهمن 1394
پرسش: سلام علیکم، در جلسه‌ای که اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم حضور...
IMAGE توصیه های هشت گانه مرجعیت شیعه به جوانان
چهارشنبه, 30 دی 1394
حضرت آیت الله سیستانی در پاسخ به نامه جمعی از جوانان که از معظم له درخواست نصیحت...
IMAGE توضیحی درباره بازی "کلش اف کلنز"
یکشنبه, 27 دی 1394
چندی پیش دفتر آیت الله سیستانی، نظر معظم له را درباره بازی "کلش اف کلنز" (clash of clans) و...